Cebu - Malapascua Island

Dagen efter att vi kom tillbaka till Coron satte vi oss på ett flyg som skulle flyga oss till Manila och sen vidare ner till Cebu. När vi stod och väntade på flyget i Manila träffade vi på en kille som heter Lucas som Patrik träffade i Thailand förut så han har nu hakat på oss så nu är vi tre som åker tillsammans.

Vi spenderade en natt på ett ställe som visade sig vara ett spa som hade både svensk ansiktsbehandling och fotskrubb. Aldrig hört talats om att det finns en svensk variant av någon av dem förut men den måste ju vara grym.
Dagen efter tog vi oss till bussen som skulle ta oss till Maya där vi tog "färjan", den lilla fiskebåten typ, över till Malapascua Island där vi skulle spendera de nästkommande två nätterna. Vi bokade ett åttabäddsrum för 70kr på en resort och när vi kom dit förvånades vi utav hur fint det var med privat strand, pool och biljardbord. Riktigt nice!
Eftersom vi kom dit på kvällen gjorde vi inte så mycket första dagen och andra dagen var riktigt slapp den med. Patrik stack iväg och gjorde ett dyk på morgonen medan jag och Lucas sov ut och sedan satt och wifiade eller solade. Jag har fått ont i mitt ena öra efter allt dykade så tänkte vila en stund nu. Dag tre ringde min och Patriks väckarklocka vid kl 4.30 för då var det dags för morgondyket då vi skulle få se Thresher Sharks. Var ju tvungen att göra minst ett sista dyk här innan jag vilar örat helt då det är nästan den enda platsen på jorden då man 99.9% säkert kan se dessa hajar och visst såg vi dem. Minst tre stycken var det, man vet inte om det är samma som kommer tillbaka flera gånger eller en ny. De är så söta med sina stora ögon, små munnar och långa stjärtfenor.

Direkt efter dyket facetimade jag med pappa, Sara och Edvard i Kina. Jättekul att prata med dem och klart man saknar hem lite extra när man pratar med dem. Sen var det bara att packa väskan och åka hela vägen tillbaka Cebu där vi tog båten över till Bohol Island där de kommande dagarna ska spenderas. Nu har vi sovit första natten här och idag ska vi hyra moppar och åka runt ön i 2-3 dagar.