Mot Lombok

Idag lämnade vi mysiga Gili och tog båten över till en annan större ö som heter Lombok. Vi hade bokat resan med en försäljare på gatan som hade lovat oss båt över till Lombok, privatchaufför som skulle ta oss först till Mataram där han skulle släppa av Lovisa och Cornelia vid immigrationsverket så att de skulle kunna förlänga sina visum. Medan de fixade det skulle vi få en guidad tur runt i stan och sen skulle vi allihopa bege oss ner till Kuta Lombok där Emma och jag skulle hitta ett boende och Lovisa och Cornelia bli avsläppta vid sitt surfcamp och allt detta för ungefär hundra kronor. Lite för bra för att vara sant men lägger man till lite strul så blev det ändå värt det. Det började med att vi inte kom på båten som vi skulle och att sen försöka förklara för chauffören vars engelska var begränsad till yes och no så blev det rätt svårt för Emma och mig att förklara att vi skulle ha en guidad tur i stan. Efter många telefonsamtal till "the boss" slutade det med att vi fick vänta i bilen. Men vänta i bilen var alldeles för varmt och jag var jättekissnödig så jag frågade chaffören med lite charader vart toaletterna låg. Då tog han med mig några kvarter bort till en hans kompis verkstad där jag äntligen fick gå på toa. På vägen dit och tillbaka hann jag tänka massa hemska tankar, till exempel att någon skulle ha kidnappat Emma så på vägen tillbaka blev det power walk. Tack och lov satt hon kvar där när jag kom tillbaka! 
Under min power walk hann jag se massa skolbarn som stog och åt något pommes fritesliknande och nyfikna som vi är köpte vi så klart lite och oj vad gott det var och det kostade bara 3.5kr!
Resten av resan njöt vi av det otroligt vackra och gröna landskapet, stannade på ett vävställe och tittade på söta apor som hängde längs vägen.




När vi kom fram till Kuta var det dags för ett sorgligt hejdå till Cornelia och Lovisa och sen flyttade vi in på fräschaste boendet hittills. Ett tvåbäddsrum med fungerande toa, ett handfat med rör under och egna handdukar för typ 50kr per natt.
Efter en god lunch med havsutsikt gick vi och kollade in staden. Vi älskar stället, en riktig surfstad med massa locals och få turister så det känns verkligen på riktigt.

Vi var duktiga och bokade in en surflektion för morgondagen plus resan tillbaka till Bali och Ubud på torsdag, tufft liv ey?

Nu har vi ätit nudel och kycklingsoppa och lyxat till det med en 7 kronors fruktjuice. 
Anonym
2015-03-17 @ 20:46:55

Hej, jo jag undrar hur ni har råd med dessa resor? Man blir så taggad på att vara med om liknande äventyr själv! Jättefin blogg!

Svar: Hej vad kul att höra att du gillar vår blogg! Vi har båda två jobbat järnet det senaste året och försökt ha så lite utgifter som möjligt för att spara ihop. Ger man sig fasiken att man ska lyckas spara så går det faktiskt ganska lätt. Tycker definitivt att du ska göra en liknande resa!
thegark.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

thegark.blogg.se

Följ oss under vår resa då vi ska ta med er på spännande upplevelser, allt från fritt fall från 15000ft till magiska dyk på havets botten! Resan börjar den 11.01.2015 med ett flyg från Stockholm, Sverige, till Auckland, Nya Zeeland, häng med!!

RSS 2.0